Inleiding
PA2IPP
De
watersnoodramp van 1953, wie herinnert zich die
gebeurtenis niet? Is het niet als ramp op zich, dan wel
als gebeurtenis waarbij radioamateurs een belangrijke
schakel vormden in de hulpverlening. Tijden en
communicatie middelen zijn intussen onvergelijkbaar
veranderd. Destijds in febr. 1953 deden een 3 tal amateurs
uit Leeuwarden met hun apparatuur daadwerkelijk mee aan de
hulpverlening in het rampgebied. Exclusief
publiceert CQ-FRIESLAND-NOORD (Afdelingsblad A-14) in
de komende nummers een authentiek verslag, opgetekend door
Jelle Calsbeek PAoIP, die samen met OM De Haan, PAoCP en
OM Groot de reis naar zeeland ondernamen. Alle drie
amateurs zijn inmiddels overleden. Het
verslag is zoals het is, in de stijl van oIP, en voor zo
ver als het destijds uit de nalatenschap te voorschijn is
gekomen. Om
het verhaal enigszins compleet te maken werd gebruik
gemaakt van het boekje "Kanaal 3700", een ex
VERON uitgave.
HET
BEGIN
(KANAAL
3700)
Zondag,
1 februari, begint voor vele radioamateurs met een koud en
lastig karweitje. De storm heeft in de nacht hun antennes
beschadigd of geheel vernield en zij willen hun
installatie in orde hebben om straks de "aether-bijeenkomst"
van de gebruikelijke "zondagmorgen-gang" te
kunnen houden.
In
verschillende plaatsen van het land toch, wordt de
zondagmorgen meestal besteed om in gezellige babbeltjes
korte tijd samen te zijn. Deze uitzendingen, waaraan vaak
grote groepen amateurs deelnemen, worden zonder enig
bepaald doel gehouden.
Een moderne vorm van het buurtpraatje van vroeger.
PAoAA, de VERON-verenigingszender te Santpoort, begint met
de gebruikelijke uitzending van morsetekst voor de
seincursus. Een ieder schijnt vooralsnog onbekend met wat
zich sinds enige uren in de zuidwesthoek van Nederland
afspeelt. Dan komen de eerste berichten: Van de
radionieuwsdienst over Hilversum I en II: Ze
spreken wel van overstroming en dijkdoorbraken,
verontrustend zijn ze niet direct. Er is nog zo weinig
bekend, want met gebieden, waar de nood hoog is gestegen,
zijn alle verbindingen verbroken. Telefoon- en
telegraafkabels zijn op vele plaatsen vernield. Op de
frequenties, welke aan amateurs zijn toegewezen, worden
echter al in de morgen uren berichten gehoord, die een
ernstiger taal spreken! Het
begin van wat binnen enkele uren tot een dicht noodnet zal
groeien.
En
dan begint het verslag van PAoIP over de deelname van
PAoCP, PAoIP en luisteramateur Groot aan dit net.
Toen
ik aan boord van Lloyds-Marie een klein schrijfblokje voor
de dag haalde, om enkele punten aan te tekenen, de
menselijke herinnering is immers vrij gebrekkig en ik
wilde voor later toch wel iets bewaren, werd dit schrijven
door mijn compagnons ten zeerste toegejuicht en mij
medegedeeld dat ze mij meteen maar als een soort privé
verslaggever wilden beschouwen, waarvan ook zij de
vruchten hoopten te plukken. Meteen werd mij dus deze taak
toebedeeld, die ik zo goed en zo kwaad mogelijk geprobeerd
heb te vervullen. Nu is het niet altijd mogelijk om direct
op het eerste gezicht te bepalen wat belangrijk is en wat
eigenlijk net zo goed achterwege kan blijven. Evenwel
heb ik toch alle genoteerde gebeurtenissen overgenomen,
soms met enige toelichting, soms zonder enig commentaar.
Af en toe was het wel eens wat lastig want soms was je
bezig met iets op te schrijven terwijl bovendien de band
moest worden geobserveerd b.v. ‘s nachts of overdag
wanneer CP eens even niet present was. Anderzijds was het
soms een middel om wakker te blijven, wanneer door slechte
nachtcondities de activiteit niet groot was en de
vermoeidheid soms de overhand dreigde te krijgen.
Bovendien heb ik en waarschijnlijk ook Groot en CP diverse
dingen toen wel eens anders bekeken dan achteraf, temeer
daar we onder een vrijwel voortdurende spanning leefden en
te weinig slaap kregen. Al met al hoop ik dat dit verhaal
enigszins een getrouw beeld zal geven van onze
belevenissen met de onvolprezen Vossenjachtzender in het
noodgebied.
Zondag
1 Februari zal het vele amateurs aan het hart gegaan zijn,
dat ze geen daadwerkelijke steun konden verlenen, alhoewel
van uur tot uur het gemis aan voldoende communicatie zich
sterker deed voelen.
Zo
ging het ook mij, ik was bezig met een nieuwe TX(zender),
maar zat natuurlijk de hele dag aan
de RX (ontvanger)
te zwengelen. Die TX heb ik toen maar de TX gelaten en heb
tot in de late avond zitten luisteren, onderwijl een
zekere jaloersheid koesterend tegen mijn mede amateurs die
actief konden meewerken om de gevolgen van die ontzettende
ramp iets te verlichten. Dit niets te kunnen doen werkte
op je zenuwen, Trouwens af en toe was er een enkeling die
met waarschijnlijk zeer goede bedoelingen het geïmproviseerde
noodverkeer nog meer belasten door via de band te melden
dat hij ook mee luisterde en ook tot medewerking bereid
was. Het is trouwens ook een hele overgang van vrij
onbelangrijke kletspraat tot de droevige noodzakelijkheid
van buitengewoon belangrijk noodcommunicatie middel.
Gelukkig konden de mede amateurs voldoende zelfbeheersing
opbrengen om tenzij er belangrijke dingen waren te
vertellen, hun mond te houden.
Maar
dat van verscheidene de handen jeukten om mee aan te
pakken, daarvan ben ik heilig overtuigd. Maandag ± 12 uur
was toevallig de ontvanger weer in bedrijf en toevallig
het raam uitziende ontdek ik dat Groot in aantocht was.
Meteen kreeg ik een gevoel dat het wel eens in verband met
de ramp kon zijn, dat hij mij zo onverwachts kwam
opzoeken.Dit voorgevoel werd bewaarheid, want Groot bleek
ook al geen rust te kunnen vinden. We
waren het al heel gauw eens, de mogelijkheden werden in
het kort even nagegaan en het leek ons het beste aan CP te
vragen of we zijn transportabele geval konden gebruiken.
Een derde man moest er ook nog komen en daar wij er niet
zo een twee drie uit konden komen zou ook de raad van
PAoCP worden ingewonnen. Heimelijk had ik de hoop dat hij
mee zou gaan, hij kende immers de door hem gebouwde
apparatuur het best en die hoop bleek later in vervulling
te gegaan. Bovendien zou Groot zich in verbinding stellen
met het Rode-Kruis want in het wilde weg er op uit trekken
had geen zin. In de loop van die middag of avond zouden we
dan misschien wel eens horen of en waar we van dienst
konden zijn, want dachten we, in het zuiden en midden van
het land zitten zoveel amateurs, dat het
heel goed kon zijn, met een bedankje voor de goede
bedoelingen de mededeling te ontvangen dat al
voldoende apparatuur en operators beschikbaar waren. Dit
bleek evenwel niet het geval te zijn want om ± half drie
kreeg ik bericht, dat ik met de omvormer over een uur bij
Groot werd verwacht.
Mijn
moeder heeft toen proviand en een paar pakjes sigaretten
(waarschijnlijk ”OldMac”)
voor me gehaald, ik wat dingen bij
elkaar gezocht die misschien van nut konden zijn, een paar
lakens en een luchtbed o.a. mijn klompen, want het kon wel
eens nat zijn waar we naar toe gingen, en laarzen bezat ik
niet, diverse gereedschappen, accuklemmen en het eerste
deel van de reis kon beginnen. Bij Groot aan gekomen bleek
CP er al te zijn en konden mijn spullen direct in de Volvo
geladen worden. We hadden geen van allen een PA lijst bij
ons en hebben toen QT,(PAoQT),
zijn exemplaar maar gevorderd.
Ondertussen had ik van Groot gehoord dat we ons in
Hilversum op het op het stadhuis moesten melden, waar we
dan wel verder zouden horen. Tegen vieren werd de reis
aanvaard via Sneek, N.O. polder, Kampen en verder de
gewone weg. Iets nadat het donker was geworden waren we in
Hilversum, waar we na diverse keren de weg te hebben
gevraagd, wat een doolhof bij donker, het raadhuis
ontdekten.
Dit
bleek ook nog al doolhofachtig. Maar na een tocht, met
levensgevaar wegens diverse pas gewreven vloeren, kwamen
we toch waar we moesten zijn. In een klein zaaltje achter
een paar tafeltjes waren een paar heren druk bezig
duidelijk te maken aan diverse mensen, dat op het moment
geen behoefte bestond aan de door hen aangeboden hulp. We
wachten aanvankelijk zoals nette burgers betaamd, tot we
aan de beurt zouden zijn. Maar veel schoot het niet op.
Groot, waarschijnlijk de brutaalste van ons drieën ging
toen ook maar eens naar het tafeltje en meteen veranderde
het hele tafereel. De meneer die een vrij verveelde indruk
op me maakte werd opeens actief, er werd even overleg
gepleegd en we konden zo werd ons gezegd het beste naar
het provinciehuis in Den Haag gaan, daar was men beter in
staat te beoordelen waar we het beste naar toe konden
gaan. Men zou Den Haag telefonisch van onze komst in
kennis stellen en wensten ons veel succes.
Na
door een meneer met kwastjes aan zijn kousen en hevig
witte knieën uitgeleide te zijn gedaan hebben we
Hilversum via de aangegeven weg, plus een omweg verlaten
om in de buurt van Schiphol de grote weg naar Den Haag te
bereiken. De Volvo kwam toen in zijn element, en ik denk
zijn baas ook en Den Haag werd in een zeer vlot tempo
bereikt. Hier niet veel zoekerij daar we hier enigszins
bekend waren. Aangekomen bij het provinciehuis, te
herkennen aan diverse mannen en jochies van 15 tot 18 met
kolenschoppen op de schouder en laarzen aan hebben we maar
direct ons een weg naar de deur gebaand (goed eigenwijs en
brutaal is het recept) en aan de bel getrokken. We werden
binnengelaten, diverse laarzen dragers slipten mee naar
binnen, en vertelden wat we kwamen doen. Het woord zender
bleek een toverwoord, want de meneer die waarschijnlijk al
vele aanbiedingen om hulp had moeten afwijzen, vroeg ons
een moment te wachten, dan zou hij voor ons informeren.
Na
een paar minuten kwam een andere meneer die erg opgewonden
deed en riep dat iedereen naar buiten moest want een of
andere excellentie was in aantocht. Gelukkig kwam onze
meneer ook weer opdagen en die loodste ons door een deur
in een mooie kamer, waar we zomaar op een mooie stoel
mochten gaan zitten. Een andere meneer, want anders heb je
in Den Haag niet, informeerde toen ook naar ons doel en
ging meteen telefoneren over drie heren (dat waren wij)
met een "zendear". Groot dacht dat dit een
afkorting was, zend-A, maar ik kon hem vertellen dat dit
nu Haags was. Kort en goed we zouden er het beste aan doen
ons met de Rijksinspecteur v.h. Verkeer in Rotterdam te
verstaan, die was het beste op de hoogte van diverse
dingen en ook wat vervoer naar de noodgebieden betrof, zou
hij ons het beste kunnen inlichten. Tot zover ging alles
vrij vlot, we schenen toch wel nodig te zijn en ons
voorgevoel van het kastje naar de muur te worden gestuurd
omdat we niet meer nodig zouden zijn bleek onjuist. Men
vermoedde in Den Haag dat Goeree- Overflakkee waarmee de
verbindingen erg slecht waren onze bestemming zou zijn. De
reis naar Rotterdam verliep vlot en ons doel was spoedig
gevonden. Na onze boodschap bij de Rijksverkeersinspectie
te hebben verteld moesten we even op de gang wachten. De
tijd hebben we maar even gekort met het vergelijken van
inventaris in de gang, met die welke op het briefje aan de
wand hing stond vermeld. Er was 1 kokosmat te veel, maar
we hebben dat ding maar laten liggen. Op het eind van de
gang was een deur met het opschrift privé, welke half
open stond. We hebben eens naar binnen gekeken en vonden
dat de heer directeur het aardig voor elkaar had.
Na
deze avonturen vroeg een meneer ons maar mee te gaan en
mochten we het heiligdom betreden. De meneer stelde zich
toen voor, het was de baas zelf, en vertelde dat volgens
hem we het beste naar Dordt konden gaan. Daar logeerde in
hotel Ponse een meneer Franken, gemachtigde voor
binnenlandse zaken en belast met de evacuatie van
Schouwen-Duiveland met de rang van directeur generaal.
Deze meneer Franken zou de volgende morgen (dinsdag) naar
Zierikzee vertrekken en het waarschijnlijk zeer op prijs
stellen dat wij mee gingen. We kregen nog het een en ander
te horen over de toestand, voor zover die bekend was en
dat was noch veel erger dan wij hadden vermoed. Zo
nu wisten we definitief wat onze bestemming was en ik
begon al spijt te krijgen dat ik geen laarzen had want
afgaande op de berichten zou het daar wel een erg natte
boel zijn.
Op
weg naar Dordt merkten we al iets van hoog water, een paar
van de voortunnels naar de Maastunnel werden afgezet want
die stonden onder water. De Maastunnel zelf bleek echter
droog gebleven. Net buiten Rotterdam werden we door een
politieman aangehouden die naar ons reisdoel informeerde,
Groot antwoordde, we gaan naar Zierikzee en ons werd
verteld dat dit moeilijk zou gaan. Het bleek echter wel
mogelijk tot Dordt te rijden, in de stad was hier en daar
wel een beetje water maar we moesten dan maar naar de weg
vragen. Het viel echter nog wel mee in Dordt, langs wat
omwegen, we zagen namelijk een wachtmeester der
rijkspolitie die we de weg wilden vragen. We hebben hem
dus achtervolgd en kregen hem in een zijstraat te pakken,
waarbij ons de gewenste inlichtingen verstrekte. Er bleek
een flinke laag slik op de straat te liggen, bewijs dat
ook daar de boel onder had gestaan. Volgens de politieman
viel het nogal mee in Dordt en waren de radio berichten
wel wat overdreven geweest.
In
hotel Ponse bleek de heer Franken niet aanwezig maar hij
werd elk ogenblik verwacht. Van de gelegenheid om een
kopje koffie te drinken hebben we natuurlijk meteen
gebruik gemaakt. Na een kwartier arriveerde onze man en de
ober vertelde hem dat er een meneer was om hem te spreken
en bovendien nog 3 andere heren (dat waren wij). Meneer
nummer 1 kwam zijn diensten aan bieden en werd
geaccepteerd, de andere 3 ook en de heer Franken stelde
meneer nr 1 aan ons voor want we zouden met dezelfde boot,
de Lloyds-mail, naar Zierikzee vertrekken. Meneer nr 1
heette Zuurbier (en bleek mee te gaan voor eventuele
technische bijstand. De heer Franken bleek het zeer op
prijs te stellen dat we mee naar Zierikzee zouden gaan en
vroeg, of we met oPWX konden afspreken, om met zijn
spullen naar het havenkantoor te verhuizen, dan had hij
daar een directe verbinding mee.
Wij
wilden toch al graag even aan PWX vertellen dat we naar
Zierikzee zouden gaan en konden dus met hem die zaak wel
bespreken.Zuurbier bood aan onze gids te zijn en dat bleek
maar goed ook, anders hadden we de hele nacht in Dordt
rondgezworven. Eerst hebben we de spullen
aan boord van de Lloyds-Mail (een vrachtbootje van
52 ton) gebracht en hoorden we van de kapitein dat we om 7
uur gingen vertrekken. Het was ongeveer halféén
geworden. PWX bleek verhuisd maar we vonden hem dankzij
Zuurbier vrij vlot. WQ liet ons binnen en vertelde dat PWX
sliep, hij vertelde over het noodnet, dat ze een directe
lijn naar het havenkantoor hadden en een belevenis met de
militairen. Er was n.l. een kapitein van de
verbindingsdienst geweest die had verteld dat het uit
moest zijn met dat kinderachtige amateur gedoe.
Laat nu die zelfde Kapt. Anderhalf uur later terug komen
in zak en as. Hij wist niet waar hij een post zou
vestigen, niet welke apparatuur gebruiken en welke
frequentie. Dat hij door PWX en WQ niet al te vriendelijk
te woord is gestaan laat zich denken. Na WQ sterkte te
hebben gewenst zijn we naar huize Zuurbier getrokken, die
ons inmiddels had uitgenodigd. Zijn vrouw werd uit bed
getrommeld en zette koffie, we aten een stukje en gingen
eens na wat er nog te doen viel.
Omdat ons
waarschijnlijk leek dat we in Zierikzee moeilijkheden
zouden krijgen met het laden van onze accu's, immers er
was een grote kans dat er geen lichtnet spanning
beschikbaar zou zijn, besloten we dat er zo mogelijk een
of ander aggregaat op de kop moest worden getikt. Nu bleek
Zuurbier de juiste man te zijn. Na diverse instanties en
mensen te hebben gebeld, bleek een firma wel iets te
hebben, maar dan moest er een monteur mee. Hierin hadden
we weinig zin en dit gaf enige moeilijkheden want het
apparaat had een waarde van f 800.- . Zo rijk waren wij
ook niet en we zaten er wat mee. Na wat gescherm met de
functie van de heer Franken, bleek dat we in ruil voor een
door de heer Franken getekend bewijs over het apparaat
konden beschikken. Echter de heer Franken sliep en de
nachtportier bij Ponse dorst hem niet wakker te maken.
CP
en ik zijn toen maar naar bed gegaan, Groot zou in de
kamer op het luchtbed gaan slapen en met Zuurbier eerst
nog proberen de kwestie aggregaat rond te krijgen. Het was
werkelijk fijn om eens even lang uit te liggen, maar
slapen viel niet mee. CP lag naast me en ik dacht ik moet
goed stil liggen want hij is onder zeil. Het bleek hem
precies gelijk te zijn gegaan.Na ongeveer een uur kwam
Groot boven om te vertellen dat het met het aggregaat voor
de bakker was. Dat was fijn, maar de slaap die me zo wat
te pakken had was natuurlijk weer mijlenver weg. Enfin
tenslotte heb ik toch een goed uur geslapen en toen naar
het hotel Ponse. De Volvo werd bij een garage in de buurt
gestald. Groot had zijn tabak bij Zuurbier thuis laten
liggen en daar we niet ruim in de rokerij zaten hebben we
de stationrestauratie zo wat leeg geplunderd. Met voor
ruim f 50.-. aan sigaren, sigaretten en shag kwamen we
terug (natuurlijk eerlijk betaald) en stapten in de
overvalwagen van de politie welke ons naar de haven
bracht. Onderweg moest het aggregaat nog worden
opgescharreld en we kwamen iets te laat bij de boot aan.
De kapt. Nieuwdorp mopperde
al en vertelde dat wanneer het niet zo belangrijk was dat
we mee gingen hij niet had gewacht. Het oponthoud was
echter nog niet ten einde want diverse benzinepompen
bleken onder water te hebben gestaan en dit gaf dus nog
enige moeilijkheden. De heer Franken bleek met een boot
van de politie te zijn vertrokken.We bleken nog een vijfde
reisgenoot te hebben gekregen en wel een heer Dijkmeester,
secretaris v.h. kabinet van H.M. de koningin.
In
het Dordsche bleek dat het water al behoorlijk had
huisgehouden. Diverse kleine gaten in de top van de dijk
en verschillende beschadigingen vielen op, maar vertelde
de kapitein, welke een heel aardige oude baas bleek te
zijn, dit was nog niets. Toen we in het Hollandsdiep
kwamen was het goed licht en een fantastisch gezicht te
zien hoe een grote verscheidenheid van alle mogelijke
typen van vaartuigen op weg naar het noodgebied waren. Het
was werkelijk fantastisch en om nooit weer te vergeten.
Jammer dat geen van ons een fototoestel bij zich had. In
ons gezelschap bevond zich nog een boot van de Lloyd, de
Spartan, vermoedelijk een directie boot, deze kon harder
varen en daarom werden beide boten naast elkaar vast
gebonden om zo vlugger te kunnen opschieten. Het
personeel op de beide boten was heel geschikt. Om 10 uur
hebben we rechts van ons de Vrije v.Veutplaat?, waar hier
en daar kleine groepen mensen in het water staan. Zij
worden door een motorboot met rubber vlotten afgehaald. Na
wat gepruts, de motor van het aggregaat, aan de gang
gekregen. Is nog niet helemaal o.k. maar zullen dat
eventueel in Zierikzee wel voor elkaar krijgen.
Ongeveer
10.20 vier km vooruit Bruinisse. CP is onderwijl bezig met
de radio van de kapitein, het ding wil niet en het defect
is niet te vinden. Volgens de kapitein liggen diverse
tonnen wel op hun plaats. Hij houdt hiervan aantekening.
De stroom van het water is hier ontzaglijk snel, wat we
kunnen zien aan de tonnen. We passeren een Spido-boot met
evacués. We zijn nu bij Bruinisse, lijkt vanaf de boot
niet erg gehavend, maar dit is door de lage dijken slecht
te beoordelen. Om
11.25 varen in Zijpe, links Jacobapolder met grote gaten
in de dijk, verderop zien we St. Anna-Land. Rechts loopt
een troepje paarden op de dijk waarin een gat van ongeveer
60 meter breed. 12.15
In de verte nog erg wazig, recht vooruit, zien we de toren
van Zierikzee. De dijk is hier vreselijk gehavend, ik tel
8 grote gaten, tussen sommige gaten zit slechts een
fragment van dijk, we kunnen nu enigszins zien wat er aan
de hand is. Door de gaten zie je een onafzienbare
watervlakte waar hier en daar een dak bovenuit steekt. In
het water drijft van alles zoals, uien, stro,
kippenhokken, wagens, balken, huisraad enz. Kaartje
zeeland
12.34:
Aangekomen voor de haven van Zierikzee. De Spartan heeft
een tros in zijn schroef, onze kapitein kan ook vloeken,
zeldzaam. We moeten wachten, mogen niet naar binnen. Het
lukt niet om de tros uit de schroef van de Spartan te
halen. De heer Dijkmeester was eerst wat gereserveerd bij
de koffie en later bij de snert aardig ontdooid en nu met
zulke zwarte handen als we allemaal hebben ook
druk bezig met trekken aan de tros.
Gemeenschappelijk ongemak verenigt de mensen. Die tros
wordt ons geluk. We mogen aan wal bij de havendijk om de
tros te verwijderen en dan naar binnen. Een matroos met
rubberpak gaat tot zijn hals in 't water om de tros door
te snijden. Even trekken en de schroef van Spartan is weer
vrij. Het is 1 uur en we varen in het havenkanaal. In de
westelijke havendijk zitten 2 gaten, waar water uit de
polder terug stroomt. We maken daar een flinke gier. Ook
in de oostelijke havendam zit een gat. De dijken lijken me
steiler en minder solide dan in Friesland. CP deelt die
mening. Bij de haven gekomen blijkt die al behoorlijk vol
te liggen. Toevallig kijk ik naar links en ontwaar daar
HKH. Prinses Wilhelmina. Deze krasse oude dame was dus ook
al in het noodgebied, een hele onderneming op haar
leeftijd. Later hoorde ik dat ze de aangeboden auto in
Zierikzee weigerde, ze wou maar lopen. Tenslotte was ze
met een bestelwagentje van de firma Doekman diverse
plekken in ogenschouw gaan nemen. Alle respect. Het koste
nogal wat moeite een ligplaats te vinden en Groot ging
vast de wal op om onze aankomst in Zierikzee te melden.
Het duurde in onze ogen een eeuwigheid voor hij terug kwam
en CP zei al dat het niet lang meer moest duren of hij
bond de antenne aan de TX en ging aan de gang. Hij was
tenslotte niet voor niets zo'n grote reis gaan maken. Maar
Groot kwam wel terug, doch met weinig positiefs. De heer
Franken was onvindbaar en men had op het gemeentehuis
gezegd dat we maar een plaatsje moesten zoeken. Nu hadden
we wel niet verwacht met fanfares te worden binnengehaald,
maar toch hadden we gerekend iets meer positieve
aanwijzingen te krijgen.
In
dit deel van
het originele verslag van de drie Friese amateurs naar het
rampgebied van Zeeland in 1953. In het vorige deel zijn ze
aangekomen in Zierikzee en zijn ze op zoek naar een
locatie voor hun station.
Enfin
we hebben de zaak maar op de wal gehesen en afscheid
genomen van de kapitein en de bemanning en toen kwam
Zuurbier in actie met het gevolg dat alles op een
bestelwagentje terecht kwam en wij in snelle vaart ons
verdere avontuur tegemoet gingen. We moesten ergens niet
te ver van het gemeentehuis een plekje zien te vinden. In
de Poststraat stopten we en Zuurbier belde aan bij een
typische patricierswoning, tussen haakjes voor iemand met
gevoel voor oud stedenschoon is in Zierikzee nog wel wat
te genieten. Natuurlijk vond mevr. Doeleman direct goed
dat we bij haar introkken, maar misschien was er nog wel
iets beters, ze zou even haar man op halen. Deze gaf ons
de beschikking over de typekamer van de zaak, daar zaten
we rustig en we moesten zelf maar uitzoeken, hoe we ons
installeerden.
De
heer Doeleman is directeur van de N.V. Zeelandia, fabriek
van bakkerij grondstoffen, waar ruim 100 man personeel
werkte. Het personeel van Zeelandia hielp ons de spullen
boven brengen en het bleek dat een pracht van een
antennemast voor ons klaar stond, n.l. de
fabrieksschoorsteen. ± 30 m hoog.
CP
en Groot gingen de boel een beetje organiseren en Zuurbier
en ik namen de antenne voor onze rekening. Het koste
weinig hoofdbrekens hoe de antenne naar buiten te brengen,
maar ik dorst de schoorsteen niet te bestijgen en Zuurbier
voelde zich verplicht om dat dan maar te doen. Alleen hij
beloofde niet dat hij helemaal naar boven zou klimmen. Ik
heb toen de antenne door een dakraam laten zakken en
Zuurbier ging met een eind touw naar beneden waar hij
natuurlijk net de man tegen het lijf liep die hij moest
hebben. Deze bleek namelijk af en toe de bliksemafleider
te controleren en zo zat onze antenne dan ook in een
ogenblik boven aan de schoorsteen. Die Zuurbier scheen
toch wel een bijzonder instinct te hebben, hij zag kans op
het goede moment de juiste persoon te treffen en vond dat
blijkbaar de gewoonste zaak van de wereld. Toen we weer
beneden kwamen was CP bezig aan JG te melden dat we in
Zierikzee waren aangekomen en QRV waren op de
noodfrequenties, dit was om ongeveer half vijf naar ik
meen. Groot en ik zijn toen kennis gaan maken met oZRK,
een ongelicenseerd station dat gebouwd
was door een radiomonteur Hossfelt en een technisch
student Koopman. De apparatuur zat natuurlijk heel
primitief in elkaar. Osc. EL3, PA 807, de tankspoel der
807 zat om een fles en later vertelde Koopman me nog dat
het schermrooster net zo hoge spanning kreeg als de plaat,
namelijk 500 V. Nergens meters, maar ze hadden een vrij
betrouwbare verbinding met OQ in Goes en eerst was er
niets. De antenne was een eindje draad van willekeurige
lengte. Volgens mij verdienen deze OM's alle hulde.
We hebben toen
meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt en om een
gelijkrichter voor het laden van onze accu's gevraagd en
de heer Weltevreden (radio zaak) was ons direct ter wille.
Later heeft hij ons nog een omroepdoos geleend. We hadden
trouwens alle medewerking. Groot zijn broek zag er niet
uit zo als een broek er uit hoort te zien en alhoewel de
verkoop niet vrij was kon hij toch een nieuwe kopen.
Zierikzee was aan de havenkant nogal wat gehavend. Er
waren een paar huizen waar de voorgevel mankeerde en de
straatjes die op de havenkade uitkwamen zagen er lelijk
uit. Het water was namelijk over de vloedplanken gelopen
en had de straat er achter uitgehold zodat de vloedplanken
omklapten en het water zich met groot geweld een weg
baande. Het gevolg was, diverse gaten in de straat en vele
huizen waarvan de fundamenten waren onderspoeld. zodat de
zaak op instorten stond. Dit was dan ook verboden terrein.
Op deze plaats waren ook de slachtoffers gevallen voor
zover bekend 18 en verder in de gemeente ± 25. Bij onze
aankomst was er in de lucht grote activiteit van
vliegtuigen die droppings uitvoerden en helikopters die
bezig waren met het reddingswerk. Vooral die laatsten zijn
pracht dingen in deze omstandigheden.
Bij
onze terugkomst bij CP deelde Zuurbier mede dat hij wat
zou zien op te scharrelen voor de inwendige mens en ja na
een poosje kwam hij terug met de mededeling dat hij een
adres gevonden had waar we konden gaan eten. Ik ben eerst
mee gegaan en we belanden bij een slager, de kost was er
goed en de mensen hartelijk maar het was er wat laten we
zeggen "snusterig" . Nu waren wij dat ook min of
meer, zodat we er ons maar niet druk over hebben gemaakt.
Ondertussen was het werk voor ons begonnen. Soms hadden we
het razend druk en ook kwam het voor dat we het maar een
saaie boel vonden. Toen CP en Groot slager-waards waren
kreeg ik bezoek van een verslaggever met fotograaf van de
Maasbode. Ze wilden graag een foto maken en ik had
hiertegen geen bezwaar, wel tegen het feit dat de
krantenman een perstelegram via ons wilde verzenden. Ik
probeerde hem duidelijk te maken waarvoor we eigenlijk
naar Zierikzee waren gekomen, maar volgens hem was zijn
bericht net zo belangrijk. Ben helaas zijn telegram
"kwijt" geraakt, maar door ons is dat niet
verzonden.
OM
23 uur zijn Zuurbier en ik gaan slapen. Kwart over twee
kwam CP me wekken, hij was ook aan een beetje rust toe,
geen wonder, in Dordt was het ook niet te lang geweest.
Groot was nog aardig helder en ging om 5 uur onder de wol.
Weinig activiteiten momenteel, de uren kropen om. Wacht
nog op bericht van het gemeentehuis wanneer evacuatie
Zierikzee zal plaats vinden. Dit is natuurlijk een
moeilijke kwestie. Maar in Den Haag wil men het graag
weten i.v.m. huisvesting. Heb Zuurbier met schriftelijk
verzoek om inlichtingen gestuurd, deze komt onverrichter
zake terug. Afwachten dus maar. Ondertussen heeft CP het
luchtbed weer verlaten, hij werd te koud. Het was trouwens
bij de zender ook koud. Ik had een leren broek, overjas en
wanten aan, maar zat desondanks nog af en toe te bibberen.
Ik maak van de gelegenheid gebruik even een briefkaart te
posten. ( De Post
functioneerde blijkbaar
nog /Zelfs die briefkaart zat nog tussen oude QSL kaarten
! /IPP) Bij de grote kerk
staan honderden koeien die gemolken moeten worden.
Bovendien hadden de beesten honger. Zielige vertoning. Men
zegt dat morgen veevoer komt.Bij terugkeer op CP/A is een
monteur bezig een telefoontoestel voor ons te monteren, we
krijgen een eigen lijn naar het telefoonkantoor. Om 11 uur
in de morgen ben ik weer onder de wol gekropen. Groot komt
me om 14.15 uur wekken. Ik moet overnemen van oCP omdat
die onze bezoeker, elt. v Oosten van de v.b.d. te woord
moet staan.Ben me bewust geen erg voordelige indruk te
wekken. een baard vanaf zondag, ongewassen, zwarte vuile
handen en ogen nog dik van de slaap. De l.t.d zal wel
hebben gedacht, moeten zulke lui nu een noodnet verzorgen?
Zijn houding was ook enigszins overeenkomstig. Hij blijkt
te komen praten over coördinatie. Dit woord hebben we
nadien ontelbare malen horen ge- en misbruiken. Militairen
blijken ongeveer op dezelfde tijd als wij te zijn
aangekomen. Dit viel me tegen. De portier en echtgenote
hebben ons onder hun hoede genomen en we krijgen nu op
tijd ons natje en droogje. Na vertrek van de l.t.d. die
gezelschap had dat me bekend voor kwam, later bleek dat
Brinkman te zijn, hij vond mij ook wel bekend zei hij
later, maar ik zag er zo raar uit dat hij me niet thuis
kon brengen, vroeg Zuurbier me mee te gaan om een
elektrisch kacheltje op te snorren. Dat ging als volgt en
Zuurbier deed het woord. Mijn naam is Zuurbier en we
zitten met een zender bij Zeelandia. We zijn vannacht
bijna dood gevroren, heeft u ook een elektrisch kacheltje
voor ons?. Ik heb toen maar verteld dat we niet een kwamen
kopen maar graag een oude wilden lenen. Die was er niet,
maar we konden als we maar even een briefje wilden
schrijven er wel een mee krijgen. Je moet nooit bang zijn
of bescheiden, dan bereik je het meest, tenminste in onze
omstandigheden. Om 22.10 weer onder de wol tot 2.30 uur.
CP klaagt over te weinig drukte. Na overname van CP
diverse berichten verwerkt.....
Tot
zover loopt het verslag van Jelle PAoIP. Tijdens hun
activiteiten in Zierikzee worden door PAoCP, PAoIP en
Groot meer dan vijftig telegrammen ontvangen en
zesenvijftig worden verzonden. (zie
"log1953" en het archief.)
Nog
kort een aantal losse aantekeningen die bewaard zijn
gebleven:
060253-00.45
uur,
aan alle stations betrokken bij noodverkeer via PWX, Heb
diepe bewondering, tot heden 36 stations goed neembaar
waarvan 7 mobiele in noodgebied, Heb stemmen PWX en TRI
onderscheiden, Succes '73, Hans.
060253,
Zoo spoedig mogelijk droppings plaatsen vrij maken !
080253,
Hoorden plotseling Italiaan doorkomen, aanbieding van 2
wagons kleding, dekens, medicamenten enz, ook evt. rode
kruis ploeg en arbeidskrachten beschikbaar.
Noorse
rode kruis bood 25 walkie talkie plus instructeurs
aan.
Dan
nog belevenis met Groot. Avondklok vandaag ingesteld om
22.00 uur. Groot ging om 22.30 uur even naar het weer
kijken. Meteen opgepakt door 2 MP's. Hier naar toe
gebracht. Grote hilariteit! Voor kop koffie en sigaret
"losgelaten".
090253-11.30
uur
oJMB kreeg van zijn garnizoens cdt. order onmiddellijk
terug te keren. Bericht via amateur-net. Volgens Cdt
stelde amateur net toch niets voor. Onbegrijpelijk! (schrijver,
oIP was nou niet bepaald onder indruk van het technisch
"improvisatie talent" van de strijdkrachten.)
Tegen
het einde van hun verblijf in Zierikzee, vliegt Zuurbier
met het benzineaggregaat in een helikopter naar PAoMOT in
Heemstede die wat problemen heeft met de
stroomvoorziening. Tot de sluitingsdatum werkt de 10 watt
zender PA0CP/A zonder enige problemen en is hun taak
volbracht.
Op
dinsdag 10 Februari, 's nachts 01 uur vraagt men zich af
of dan niet de tijd is gekomen om het amateurnoodnet op te
heffen. Inmiddels zijn veel telefoon- en telegraaf
verbindingen met het rampgebied hersteld. De chef van de
Bijzondere Radio Dienst besluit inderdaad tot opheffing en
de dienstdoende operator van het hoofdstation went zich
tot de stations in het rampgebied met een: Hier is
PAoYG-2, de hoofdpost in Den Haag voor de radio
verbindingen met de noodgebieden. PAoYG-2 gaat nu
definitief sluiten. Onze taak is volbracht.
Nogmaals
oprechte dank aan alle medewerkers. Goede nacht! YG-2
uit...
Tot
zover dit artikel over de watersnoodramp in 1953.
Volgens
diverse "geraadpleegden" moest het niet worden
ingekort.
In
het "notulencahier"van de afdeling Leeuwarden
der VERON, lezen we nog dat tijdens de bijeenkomst van 13
maart 1953 (in Hotel-spoorzicht) de betrokken OM,s over
hun belevenissen met de vossenjachtzender in het
rampgebied verslag deden. Aan de hand van door hem
gemaakte aantekeningen vertelde PAoIP uitvoerig welke
uitstekende diensten de radioamateurs in de overstroomde
gebieden hebben bewezen
Literatuur:
(Zwart
is origineel verslag: Jelle
Calsbeek, PAoIP ©),
Blauw
is bewerking door Tom Pitstra, PA2IPP,
m.b.v:
Kanaal 3700, Electron
1953, Leeuwarder Courant 1953,
A14
Notulen ledenbijeenkomsten VERON A-14 1953
PAoCP
en PAoIP calls door auteur afgekort tot oCP en oIP
(Het
ging om Nederlandse amateurs dus altijd
“PA” er voor)
|